Technika jízdy na koloběžce

Jak se správně odrážet na koloběžce

Myslíte si, že jízda na koloběžce není žádná věda? Máte i nemáte pravdu – správná technika odrážení vám totiž ušetří námahu a zefektivní vaši jízdu. Tak se na to podívejme podrobněji.

 

Pohodlný postoj

Vše začíná postojem, který by měl být především uvolněný. Nohu pokládejte na stupátko vždy celým chodidlem, řídítka nesvírejte křečovitě, ani se neopírejte o ruce – zbytečně je unavíte. Zkrátka – udělejte si pohodlí.

 

Základní odrážení

Jak víte, pohyb na koloběžce obstarává tzv. „odrazová noha“ (tedy ta, která nestojí na stupátku). Jak moc si do odrazu „našlápnout“? Podle odborníků je ideální napřáhnout nohu zhruba na úroveň osy předního kola. Povrchu byste se měli při odrazu dotýkat pouze přední částí chodidla. I tady platí, že pohyb by měl být pružný, s volným držením řídítek a bez napětí v loktech.

Po odrazu se nebojte vydržet déle v „holubičce“, tedy s odrazovou nohou nataženou dozadu. Právě tehdy totiž máte nejmenší čelní odpor, a tudíž jedete nejsnadněji.

Koloběžky

 

Dupeme do kopce

Při stoupání volte kratší a častější odrazy. Jízda do kopce je mnohem náročnější. Osvědčilo se dělat menší a častější odrazy, abyste udrželi stálou rychlost a snížili tak svou námahu. Odrazovou nohu klademe pouze na délku chodidla před „stojnou nohu“ (tzn. tou na stupátku) a vlastní odraz ukončujeme zhruba ve stejné vzdálenosti za ní. Není tedy tak důležité, jak silně, ale jak často se v tomto terénu odrazíte – právě krátké, rychlé odrazy jsou pro plynulý pohyb do kopce nejúčinnější.

 

Odrazy pro závodníky

Vysoké rychlosti dosáhnete díky dlouhému nápřahu a důraznému odrazu.

Pokud vám jde naopak více o rychlost než účinnost, zvolte co možná největší nápřah. Zvedněte odrazovou nohu co nejvýše (můžete si pomoci i lehkým zvednutím stojné nohy na špičku), co nejrychleji švihněte a pořádně se do odrazu opřete. Závodníci dávají přednost mít odrazovou nohu vpředu při nápřahu mírně pokrčenou, my ostatní ji můžeme narovnat – záleží na tom, co vám lépe vyhovuje. Při odrazu se předkloní trup, což napomáhá zrychlení. Do odrazu zapojte celou propnutou dolní končetinu – čím déle samotný odraz trvá, tím větší rychlost získáte. Nebojte se, že byste to přehnali – při pozorování odrážení opravdových závodníků uvidíte, že koloběžka často pod jejich odrazy poskočí, zvlášť při rozjezdech.

 

Nezapomeňte střídat nohy

Střídání levé a pravé odrazové nohy šetří váš pohybový aparát. Ať už používáte jakoukoliv techniku odrazu, je jasné, že po čase se noha unaví. Abyste nepřetěžovali jednu část těla, je důležité odrazové nohy střídat. To můžete udělat buď „přeskokem“, nebo takzvaným „vytočením“.
Hlavní rozdíl mezi oběma technikami je v kontaktu nohou se stupátkem. Jak název napovídá, při „přeskoku“ se nohy vymění během skoku, zatímco při „vytočení“ se vystřídají na stupátku. „Vytočení“ probíhá tak, že se váha stojné nohy přenese na patu a špička se vytočí do strany. Na uvolněné místo přichází volná noha, na kterou se přenese váha. Původně stojná noha může přejít do odrazu. Sportovci ovšem častěji využívají přeskok, který je sice náročnější na naučení, ale zase nenaruší rytmus odrážení.

 

Shrnutí

Nakonec pro vás máme několik základních i pokročilých tipů:

  • při odrážení střídejte pravidelně nohy, abyste nezatěžovali pouze jednu stranu

  • při výměně odrazové nohy se nedívejte dolů, ale sledujte okolí

  • nezapomeňte na švihnutí (trhnutí) nohou po odrazu

  • ježděte v mírném předklonu

  • dejte hodně energie do prvního odrazu

  • využívejte setrvačnosti jízdy, neodrážejte se zbytečně často

  • využívejte i mírné sjezdy k odpočinku

 

Článek čerpá z obsáhlé diplomové práce „Aplikace koloběhu pro zrakově postižené“ Šárky Kittlerové, která byla roku 2006 zpracována na Fakultě tělesné výchovy a sportu na Univerzitě Karlově v Praze pod vedením Doc. MUDr. Staši Bartůňkové, Csc.